Кога говорим за "умни" магистрали, пътища и градове

от 23/08/2017

Георги Шишманов, управител "Кейбъл Ком" и Михаил Михайлов, търговски мениджър в КОНТРАКС по темата за умните магистрали, пътища и градове, гостуват в студиото на „Дарик радио“, следва откъс от интервюто.

„Умните“ неща

Терминът „умни“ неща може да бъде обяснен много бързо, лесно и разбираемо, ако заменим думата „умни“ със „свързани“. Свързани и реагиращи помежду си неща в една къща, град или път. Последното развитие на интернет, когато вече говорим за „интернет на нещата“ позволи бързото навлизане на тези умни технологии в живота ни. Вече не само хората се свързват през интернет, но и предметите. Например: можем да свържем сензор, камера, датчик разпознаващ намалена видимост, предмет върху платното, катастрофа и да го свържем със знак над платното, който предупреждава шофьорите километри преди проблемния участък. Така имаме „умен“ път или „умна“ магистрала. Това е достъпна технология и КОНТРАКС има сериозен опит с нея.

Безопасност на пътя

Стандартните мерки за безопасност - мантинелите, пътните знаци и проверките по пътищата са необходимост, но те изпълняват предназначението си по безопасността на това ниво, на което сме днес. До нови нива на безопасност ще ни помогне да стигнем само технологията. Опитът на КОНТРАКС с „умните“ пътища показва, че те могат:

  • Да ни предупреждават за опасно време чрез знаци със сменяемо съдържание над пътното платно
  • Да ни информират за блокиране на пътя, напр. че аварийната лента е заета или че има инцидент пред нас
  • Да сигнализират за нарушена видимост
  • Да препоръчват нова намалена максимална скорост, така че всички участници в движението едновременно да бъдат предупредени далеч преди да достигнат до проблемната зона

Това се постига лесно с достатъчно прости технологии и лесни за монтаж сензори като:

  • Температурни датчици и датчици следящи за вятър, дъжд, сняг, заледяване
  • Камери, които алармират за блокирано платно, нарушена видимост, напр. заради запалено стърнище или мъгла
  • Датчици, които следят за интензивността на трафика, скоростта и за вида на превозните средства
  • Датчиците за скорост могат да се комбинират с камери за разпознаване на автомобилни номера, това може да се използва за регистриране на нарушения. Това е най-силната превенция срещу неразумното шофиране.
  • Всяка кола съгласно регламент на ЕС ще има задължително вградена функция e-call, която ще позволи от специално вграден GSM модул със SIM карта, да се изпраща сигнал до телефон 112 при инцидент. Този модул ще може да се ползва и за развитие на V2V и V2X комуникация.

Нещата не само са минали процеса на разработка, а се работи по стандартизация на мобилен протокол за комуникация т.нар G5. Така безопасността на трафика може значително да се увеличи, ако всяка кола, която изпадне в непредвидима ситуация, като включване на ABS или друга система за сигурност и т.н. информира всички останали превозни средства в радиус от 300 метра около себе си и те намалят скоростта си на движение. По този начин ще се избегнат верижни катастрофи по магистрали, например.

Безопасност в тунели и мостове

Тунелите и мостовете са особено чувствителна част от пътя. Те имат своите особености и за тях не трябва да се правят компромиси със сигурността. Например вътре в тунела, поради липса на естественото измиване на пътя от дъжда и вятъра, пътната настилка загубва доброто си сцепление и аварийното спиране става изключително трудно.

  • Със система за регистриране на инциденти, още преди входа на тунела шофьорите ще знаят, че приближава опасност
  • С подвижни бариери, сменяеми знаци, светофари и светлини, привличащи вниманието. Шофьорите автоматично ще бъдат пренасочвани в свободното платно

Тогава още километри преди достигане до тунела ние ще знаем какво е състоянието там и дали предстои пренасочване на движението.
Интелигентните системи за предупреждение отдавна трябваше да са факт за тези съоръжения. Те са познати и с опита на българските фирми в изграждането им.

Поддръжка на пътя

Поддържането на пътищата има най-пряката възможна връзка с безопасността на пътищата.

В интелигентните транспортни системи, какъвто е официалният термин, съществуват сензори, които измерват теглото на преминаващите транспортни средства, като изрично мерят теглото на всяка ос, като заедно с това снимат осите и разпознават автомобилните номера. Ако има претоварен камион или такъв, който не ползва всичките си оси, той веднага бива идентифициран и се подава сигнал с всички данни, скорост, част, местоположение, включително и снимка на осите, която може да се използва за доказателство за претоварване на пътната настилка.

Друга причина е движението на тежки превозни средства при висока температура на асфалта. Тук отново много лесно – с температурни датчици можем да получим информация и да забраним движението за кратък период, докато асфалта се охлади достатъчно.

Това са лесни за изпълнение предохранителни мерки, за които вече в България има достатъчно експертиза и опит, КОНТРАКС е един добър пример за това.

Зимно поддържане. Пътни метеорологични прогнози

Любопитно и лесно за илюстриране е зимното поддържане с помощта на интелигентните транспортни системи. Метеорологичните станции, каквито вече КОНТРАКС е изградил (9 броя в цяла България) се състоят от датчици за дъжд, вятър, температура и наличие на сол на пътя. Те правят измервания под, на и над пътното платно с цел първо - предупреждение за наличие на опасни условия, но също така и с цел събиране на информация какви са условията на асфалта в различните сезони и часове на денонощието. Любопитна подробност е, че се измерва и наличието на сол, тоест „умният“ път „знае“ дали и колко е обработвано против заледяване на това място, както и новата по-ниска точка на замръзване. На база на това може да се прави прогноза и пътно-поддържащите фирми могат да получат сигнал 24 часа преди да се случи заледяването на пътя, така че да извършат съответните мероприятия. Една допълнителна функция е на контрол - дали фирмите извършват качествено и навреме своята работа.

През 2015 г. КОНТРАКС изгради интелигентна транспортна система по българските пътища. Тя се състои от 200 брояча из цялата страна плюс 9 метеорологични станции. 

КОНТРАКС изгради такава уникална високотехнологична система от последно поколение, която покрива цялата страна. Системата работи в пълния си капацитет вече 2 години, като ползите от нея са многобройни и то за не една институция в България. Част от системата е и изделие с български дизайн, което макар и базирано на немска технология, е реализирано тук от български фирми. Това са камерите за разпознаване на автомобилни номера. Изделието е изключително интересно – то представлява повече компютър, отколкото камера и извършва скорострелна обработка на изображения самостоятелно с висока точност и надеждност. В много отношения реализирането на този проект показа, че българският бизнес може да поема водеща роля при реализирането на системи от най-ново, последно поколение.

Нашата система наред с многобройни данни като клас и посока на превозното средство дава скорост плюс номер. Друга важна функция на това разпознаване и проследяване на трафика е разкриването на престъпления. Многобройни са случаите, когато системата изградена от КОНТРАКС се използва в процеса на разследване от правоохранителните ни служби.

Всяка сряда в "Дарик кафе" от 8:00 до 8:30 ч. гостуват експертите на КОНТРАКС по теми от обществено значение. Компанията празнува 25 години от своето създаване и е сред водещите доставчици на информационни и комуникационни системи.

Днес КОНТРАКС е група от фирми предоставящи богат спектър от продукти и услуги, с над 450 професионалисти, изпълнява комплексни проекти, адаптирани към конкретните нужди на своите клиенти, сред които са имената на повечето големи държавни и частни организации.

За актуални публикации от участията ни в "Дарик кафе" можете да ни следвате и в социалните мрежи - FacebookLinkedIn, както и да задавате въпроси към нашите експерти.