Aнализ и коментар на текущото състояние на112

от 31/08/2017

Емил Лозанов – технически директор на КОНТРАКС от 2007 год., сертифициран проект мениджър и сертифициран ITIL експерт, с над 20 години опит в областта на информационните технологии, гостува по темата в студиото на „Дарик радио“, следва откъс от интервюто.

Каква е целта на Националната система за спешни повиквания 112?

С изграждането на Националната система за спешни повиквания (НСПП) 112 се цели да се осигури единен номер за всички спешни повиквания – Спешна медицинска помощ, Полиция, Гражданска защита, Пожарна безопасност. Така отпада нуждата от това един гражданин да помни няколко телефонни номер в зависимост от случая, но също така се осигурява възможност на гостите на страната, които са от Европейския съюз да получат помощ чрез повикване на телефонен номер, който е стандартизиран и добре познат. Всичко знаят, че при необходимост от спешна помощ човек обикновено е под въздействие на емоции и понякога е затруднен да си припомни телефонния номер или да реши на кой телефон да звъни най-напред. Не по-малко важно е, че с този телефон се осигурява помощ за чуждестранните гости, знаем че броя на туристите се увеличава с всяка измината година. С въвеждането на НССП 112 сериозно са намалели нещастните случай с чужди граждани.

 

От съществено значение е и че системата е предназначена да извършва интеграция между останалите системи за спешни повиквания.

Как работи системата?

Системата е разпределена териториално в 6 центъра (София, Кърджали, Бургас, Варна, Русе и Монтана). Гръбнакът на НССП 112 са телефонна система и софтуерно приложение, с помощта на което се регистрират и разпределят повикванията. Приложението също така позволява да се проследява статуса на всяко повикване и подобрява контрола върху работата на екипите. Използва се и Географска информационна система. Софтуерът и базата данни към него са инсталирани върху сървъри и дискови масиви, като основния сървърен център е базиран в София. Системата позволява да се идентифицира телефонния номер, да се определи локализацията, да се въведат входните данни за повикващия автоматизирано. Системата може да индицира повторните повиквания за същия инцидент и  местата от където са постъпили, филтриране на фалшивите и злоумишлени повиквания. Позволява пренасочването към телефони Полиция 166, Пожарна 160, СМП 150, ГД НСГЗ 088 199, БЧК 088 1470.

 

Кажете нещо повече за изграждането на системата?

КОНТРАКС e изградил системата перфектно и в изключително кратки срокове. Основният софтуер се нарича ELS, произведен е от „Сименс“, сега „Юнифай“. Той се поддържа от друга фирма наследник на „Сименс Ентерпрайз“, тъй като последният се оттегли от България. Проектът е изключително мащабен, създадени са 4 регионални Call центъра, един резервен център в Русе и основният център в София. Изградени са 293 работни места. Изграждането включва доставката и монтажа на целия хардуер, системна интеграция, инсталация на базите данни, както и локализиране и внедряване на софтуерното приложение. Проведено е обучение на екипите, които ще работят със системата. Системата е пусната в експлоатация през септември 2008 г., като започва да работи пълноценно и пълно функционално още от първия ден от пускането си. Със стартирането на системата в кратки срокове, са избегнати сериозни глоби, които Европейския съюз щеше да наложи на България поради липсата на такава централизирана система.

 

Какви трудности и проблеми има системата за спешни повиквания?

Системата е изградена през 2008 г., като от май 2015 не е възлагана нейната поддръжка на външен изпълнител. На практика системата не е поддържана за повече от две години. Трябва да се има предвид, че това е жива система, т.е. в нея са налични данни за ГИС, данни за телефонните абонати и друга информация, която се нуждае от периодично обновяване. В противен случай някои от функциите на системата не могат да работят коректно. Например – много хора имат и ползват навигационен софтуер на своя мобилен телефон. Ако не обновявате своя навигационен софтуер, той няма да показва най-новите промени в пътищата. Същото се отнася и за НССП 112.

 

В допълнение, всяка една техника остарява и се износва. Ако тази техника не се поддържа редовно, тя ще започне да аварира и да излиза от строя. Това е общо правило, което ако не се спазва се стига до очаквани проблеми. Всеки знае, че когато не поддържаме например своя автомобил се появяват проблеми и аварии, а в един момент автомобилът просто ще спре.

 

Поддръжката разбира се е препоръчително да бъде извършвана от производителя или от обучени и сертифицирани от производителя специалисти. През последните години доколкото разбирам НССП 112 се поддържа с усилията на екипите по поддръжка от структурите на МВР. Както споменах тази поддръжка, колкото и да е старателна не може да замести поддръжката от производителя на системата.

 

Това само част от причините, които водят до проблеми в експлоатацията на НССП 112. Според мен дори и системата да не спре на 100%, отпадането на все повече от нейните функционалности е не по-малък проблем. Не бива да забравяме, че НССП 112 е изключително важна животоспасяваща система и липсата ѝ или загубата на пръв поглед на малка функционалност, може да доведе до сериозни последствия.

 

Какви са ангажиментите на КОНТРАКС към НССП  112 към момента?

КОНТРАКС няма договорни задължения по поддръжката на системата от май 2015 г. През целия период на поддръжка сме изпълнявали нашите задължения на 100% и не е допуснато никакво спиране. В момента на добра воля поддържаме системата хардуерно, за да не рухне съвсем, което е въпрос на кратко време. Така например в последните няколко месеца сме извършили по заявка няколко ремонта на сървъри и дискови масиви. Ремонтите са извършени на относително ниски цени, имайки предвид финансовата ситуация. Тези ремонти спомагат да се избегне спирането на системата, но разбира се не представляват цялостна поддръжка, а само временно закърпване на хардуера.

 

Вече говорихме, че системата на практика от две години не се поддържа от сертифицирани екипи. Трябва да се има предвид, че и между 2011 и 2013 г. също имаше една година с липса на поддръжка.

 

Налага се извода, че дори и да се извършват инцидентни ремонти, рисковете да спре изцяло системата ще се увеличават с всеки изминат ден. Учудени сме, че не се вземат спешни мерки.

 

Какво би следвало да се направи за подобряване на състоянието?

Собственикът на системата би следвало да възложи нейната поддръжка в пълен обем на сертифицирани екипи и то в кратки срокове. Струва ми се, че поради липсата на поддръжка разходите за връщане на системата към отлично техническо състояние ще са по-големи от обичайното. Трябва да се има предвид, че обновяваното на ГИС системата и данните от телеком операторите, чрез които се извършва локализацията на повикващия, следва да е направено, защото локализацията е ключова и животоспасяваща функция. Много важно е да бъде осигурена поддръжката от фирмите производител и базите данни.

 

Ако не се вземат спешни мерки за възобновяване  на поддръжката и модернизация, нещата могат неимоверно да се усложнят, защото става дума за хора в опасност и не рядко с опасност за живота.

 

Обикновено се измиват ръцете с фирмите – искали това-онова, поставяли условия – няма такова нещо, ние без всякакви условия поддържаме без заплащане, защото сме социално отговорни и загрижени, но ако въпросът не се реши с чуждестранните фирми, собственици на софтуера и базите данни, на които не се плаща, резултатът ще е много трагичен.

 

Какви средства са необходими за поддържането на подобна система?

Липсата на поддръжка поради липса на финанси, поради невъзможността да се получат оферти от повече от един кандидат или поради изглеждащата на пръв поглед висока цена на поддръжката, не би трябвало да се допуска, особено за подобни системи.

 

Обичайният подход в световен мащаб е, че когато се изгражда подобна система трябва да се предвидят освен средствата за изграждането ѝ, така и средства за нейната поддръжка и най-вече развитие. Обема на тези средства трябва да е около 20% от стойността на системата за една година поддръжка и развитие. По този начин собственикът на система си гарантира защита на капиталовложенията и е сигурен, че ще използва най-новите технологии заедно с тяхното появяване на световния пазар. Не може да се очаква, че на всеки 5 години ще сменяме една система, за която са направени сериозни инвестиции, много по-ефикасно е доразвиването на наличната такава.

 

Трябва да се отбележи, че подобни системи предлагат само няколко производителя в световен мащаб. Това не е популярен потребителски продукт и клиентите обикновено са държави или големи корпорации. Всеки производител се стреми да влага нови функционалности, така че да поддържа конкурентоспособността на своята система.

 

Редовното запознаването с най-новите възможности на тези системи от страна на експертите на собственика на системата ще носи и ясна визия за бъдещото ѝ развитие и използване.

 

Един от проблемите в България е, че малко се дава думата на експертите – те не се чуват, говорят политици, общественици и т.н., но когато става въпрос за професионални неща трябва да се слуша мнението на специалистите.

 

Какво не успяхме да обсъдим в днешния ни разговор?

През 2008 година системата беше една от съвременните системи в световен мащаб. В момента ние говорим за това, че системата може да спре да работи поради липсата на поддръжка, докато според мен много по-важни и интересни са новите възможности, които технологиите предлагат. Само ще спомена, че съществуващата система може да се надгради с използването на т.нар. мобилно приложение (App), с помощта на което всеки може да изпраща свои данни, в т.ч. лични данни, алергии, хронични заболявания, кръвна група. Вече всички споделяме своето  местонахождение с мобилния си телефон, това може да се интегрира също. Като се има предвид и появата на системите аз автоматизирано изпращане на данни в случай на катастрофа в автомобилите (т.нар. e-call), системата ще трябва да е в състояние да „посрещне“ подобна информация. Най-общо може да се каже, че новите технологии ще спомогнат за бързо подаване на информацията през най-различни канали. По този начин използването на новите технологии ще спомогне НССП 112 да стане достъпна и за хората с увреждания.

 

Много интересни възможности предлага и ползването на мултимедия. Обменът на снимки и видео с помощта на мобилните устройства е част от нашето ежедневие. Вече се предлагат софтуерни решения и за спешните телефони, чрез които повикващия може да предаде снимки или видео от мястото на събитието, може да получи инструкции под формата на изображения и филми с цел оказване на първа помощ до пристигане на спешните екипи.

 

В заключение – технологиите предлагат все по-големи възможности, а за тяхното използване трябва да се вслушваме по-често в становището на експертите.

 

Всяка сряда в "Дарик кафе" от 8:00 до 8:30 ч. гостуват експертите на КОНТРАКС по теми от обществено значение. Компанията празнува 25 години от своето създаване и е сред водещите доставчици на информационни и комуникационни системи.

 

Днес КОНТРАКС е група от фирми предоставящи богат спектър от продукти и услуги, с над 450 професионалисти, изпълнява комплексни проекти, адаптирани към конкретните нужди на своите клиенти, сред които са имената на повечето големи държавни и частни организации.

 

За актуални публикации от участията ни в "Дарик кафе" можете да ни следвате и в социалните мрежи - FacebookLinkedIn, както и да задавате въпроси към нашите експерти.