Изпълненият от “Контракс” проект “Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112” е отличен от конкурса ИТ ПРОЕКТ 2008

от 11/02/2009

Изпълненият от “Контракс” проект “Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112” е отличен от конкурса ИТ ПРОЕКТ 2008. Единната информационна система в болница Токуда, чиято ИКТ инфраструктура е изградена от Контракс, е подгласник в категория „Корпоративни проекти”.

На 3 февруари 2009 г. в х-л Шератон в София се състоя официалната церемония по награждаването в петото издание на конкурса “ИТ проект на годината”, организиран от вестник Computerworld България с подкрепата на Банка ДСК. Целта на съвместната инициатива на вестник Computerworld България и Банка ДСК е да популяризира опита в изграждането на информационни решения, натрупан в българските организации, както и да предостави информация за мащабите на използване на ИТ у нас.

Журито излъчи проектите - победители в 2 категории – “Обществени организации” и “Корпоративни проекти”. Основните критерии за оценка бяха:
•    Успешно изпълнение;
•    Иновативност;
•    Ефективност;
•    Обществена значимост;
•    Мултипликационен потенциал (възможност за мултиплициране на проекта).

В категория обществени организации голямата награда бе присъдена на проекта “Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112”.

Проектът бе възложен за изпълнение от Министерството на извънредните ситуации (МИС). Реализиран е за 9 месеца от фирма Контракс в партньорство със Сименс Ентърпрайз Комюникейшънс. Нека уточним обаче, че тази система трябваше да бъде готова към датата на присъединяване на страната ни към ЕС – 1 януари 2007. Но МИС бе натоварено с тази задача едва през август 2007 г. по силата на Постановление №192 на Министерския съвет. В крайна сметка от 30 септември 2008 г. системата е в реална експлоатация, а номер 112 е достъпен от всяка точка на страната.

С въвеждането на система 112 националните номера на трите служби за спешно реагиране - Полиция, Пожарна безопасност и спасяване и Спешна медицинска помощ ще бъдат запазени, но след година ще се пренасочат към центровете 112, тоест досега съществуващите услуги към старите съкратени телефонни номера ще се запазят, но повикванията към тях ще попадат в центровете 112.

Обхватът на системата за спешни повиквания включва 6 регионални центъра за спешни повиквания, всеки от които се намира в един от икономическите региони за планиране на страната. Центровете са разположени в София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна, функционално напълно идентични. Системата е 100% хомогенна, т.е. възможно е всеки център да приема повиквания от всяка точка в страната (включително географски области извън съответния район за планиране). Гражданите биват обслужвани по един и същ начин във всички центрове. Ако няма свободни оператори в един център, обажданията се пренасочат автоматично към свободни оператори в друг център. А ако един от центровете не е достъпен поради повреда, повикванията към него се пренасочват към друг център.

Като подгласник в категория корпоративни проекти бе отличен „Единна информационна система в болница Токуда”

Информационната система, обхващаща всички основни дейности в болницата и диагностично-консултативния център, е създадена и внедрена от Гама Консулт. ИКТ инфраструктурата е изградена от Контракс. Проектът условно се състои от две части. Първата фаза е свързана с внедряването на всички модули, обхващащи цялостно структурата на здравното заведение. Втората фаза е посветена на развитие на електронното медицинско досие на пациента.

Ефектът от реализацията на проекта има много изражения: удобство при обслужване на пациенти, улеснена отчетност и управление на ресурсите и т.н. Когато се прави отчетът към НЗОК се знае почти с 99,9% сигурност, че всички пациенти, които са в отчета, са здравноосигурени и няма да има иск срещу някого, когото касата евентуално би отхвърлила.