От търговия с копирни машини до малки безпилотни самолети: мащабът в бизнеса на „Контракс“

от 21/03/2025


(От ляво надясно) Николай и Ивайло Йорданови, обсъждат със собственика на „Телесис“ Стоян Аврамов детайлите, преди да приключат проекта за доставка на безпилотни самолети на Министерството на отбраната. | Снимка: Елена Ненкова

 

Автор: Елеонора Тарандова, редактор във Forbes 

Шест корпуса на малки безпилотни самолети Teres-02 са положени на стойки в халето на „Телесис“ в Пловдив. Механиците проверяват електрониката с детектор, който свети в зелено. В същото време двамата изпълнителни директори на „Контракс“ – братята Николай и Ивайло Йорданови, обсъждат със собственика на „Телесис“ Стоян Аврамов детайлите на проекта за Министерството на отбраната.

Двете компании, обединени в консорциум, изпълняват поръчка за доставка на безпилотни самолети за разузнаване, като цената е основен критерий за избора в търга. „Контракс“ осигурява високотехнологични американски радари и камери за наблюдение, докато „Телесис“, специализирана в производството на безпилотни реактивни учебни мишени за армията, предоставя летящата платформа. „Те вече имаха Teres-02, но за първи път се намери практическо приложение“, пояснява Николай Йорданов.

„Контракс“ развива интерес към проектите за модернизация на българската армия, откакто през 2017 г. става официален представител на General Dynamics – един от световните лидери в оборудването за отбрана. На международното изложение за отбранителна техника HEMUS 2024 в Пловдив миналата година Николай Йорданов за първи път представя дрон тип хеликоптер с интегрирана оръжейна система и система за прецизна стрелба. Партньорството датира от една среща на General Dynamics с бизнеса в хотел „Хилтън“ преди осем години, където „Контракс“ презентира своята широкообхватна дейност.

 
В групата на „Контракс“ влизат 12 свързани компании за услуги, насочени към B2B, които генерират близо 120 млн. лв. консолидирани приходи за 2024 г. Дейностите гравитират около информационните и комуникационните технологии – като системна интеграция, дистрибуция на офис техника, аутсорсинг, инженеринг, производство на офис мебели, консумативи и офис оборудване, доставка на интернет, конгресен туризъм и изграждане на фотоволтаични системи. Все още обаче се намира някой клиент от миналото, който да попита: „Вие не бяхте ли компания за търговия с копирни машини“. „Да, така е“, отговарят братята Йорданови. В сервиза в кв. „Изток“ е пълно с копирни машини и принтери Canon и Kyocera, които чакат да бъдат ремонтирани.
 

ПРЕЗ 1992 Г. ТЕХНИЯТ БАЩА

Йордан Йорданов е първият търговец в софийския офис на „Контракс“ – унгарска компания за дистрибуция на копирни машини и принтери. Инженер, разработчик на софтуер за машини, завършил в Унгария, той бързо расте в кариерата до заместник изпълнителен директор. Всеки месец пътува до Будапеща, а понякога взема и двамата си синове. През 1994 г. компанията е подсилена от инвестициите на американския предприемач Джим Соуел, чиито интереси са свързани повече с недвижимите имоти.

Инвестицията обаче не му носи очакваната възвръщаемост и през 1997 г. той продава дела си в София на Йорданов. Натоварен със солиден заем, новият собственик проявява изключителна проницателност за развитието на бизнеса. Той не се задоволява с ролята на доставчик на офис техника, а създава отдел за разработка и внедряване на софтуер. Накратко, става пионер в съвременните информационни технологии в ранните деветдесет години.

Въоръжен с ноу-хау, което идва от световните производители и силно ядро за разработка на софтуер и системна интеграция, той смело повежда компанията в големите търгове за изграждане на информационна и комуникационна инфраструктура в страната.

През 2000 г. „Контракс“ доставя на НЗОК оборудване за общопрактикуващите лекари – компютри, рутери и четци, които „никой никога не ползва“. На тези компютри трябва да бъде инсталирана информационна система за отчитане на дейността на лекарите, но избраният НЗОК контрагент се проваля. „Ние много бързо трябваше да разработим базова версия на медицински софтуер, за да можем да го инсталираме и предадем заедно с компютрите“, разказва Николай Йорданов. По това време той е студент по международни отношения в УНСС и един от дилърите на софтуера „Хипократ“. „Имах 30 лекари в листа за клиентите си и всички се обръщаха към мен“, казва той. Ангажиментите му нарастват, когато се включва в търговския отдел точно в разгара на изграждането на инфраструктурната мрежа за „най-важния клиент в сектора“ – болница „Токуда“ (днес Аджибадем Сити Клиник МБАЛ Токуда) през 2006 г.

Успешният развой на проекта отваря пътя на „Контракс“ към голяма поръчка за доставка на техническо оборудвани и софтуер за 254 болници в България през 2005 г. Компанията печели търга в консорциум с Gama Consult, стартъп, който разработва програмни продукти за здравен мениджмънт. „Ние им помогнахме много да разширят своята дейност, но в един момент от партньор станаха наш конкурент само защото нямахме наша болнична информационна система“, раказва Николай Йорданов. Баща му решава бързо проблема, като придобива малката компания Gama Sofia, която разработва болнична информационна система, но въпреки инвестициите не успява да намери място на този пазар. Основно поради факта, че „Gamma Consult са много по-добре позиционирани с техния софтуер“.

„Контракс“ продължава в новите проектите на НЗОК, които изискват оборудване и свързаност между различните регионални мрежи. С натрупването на нови обемни поръчки Йордан Йорданов решава да прехвърли цялата дистрибуторска дейност на офис техника и комуникационно оборудване в отделна компания, „Ланком“, и оставя в „Контракс“ само софтуерната и сервизната дейност.

Периодът съвпада с бума на кабеларките, когато във всички квартали в България се опъват медни жици. Той вижда възможности да доставя кабел от Китай под собствена марка SeaMAX. Създава също търговска компания в Китай, която договаря изгодни условия с производители за внос на рутери.

Всичко това дава предимство на „Контракс“ в търга за изграждане на единна система за спешни повиквания 112, който компанията печели. Целият опит организирането на комуникационна свързаност на няколко колцентъра в цялата страна дава импулс на Йорданов да се възползва от бума на колцентровете. Той създава нова компания, която да обслужва други бизнеси като колцентър, но нещата не потръгват.

Затова се насочва в друга пазарна ниша – аутсорсинга на офисен печат, което е нещо съвсем ново.

Японските копирни машини Kyocera, които „Ланком“ дистрибутира, са „изключително устойчиви“. По-скъпи са от наложените на пазара марки, но експлоатационните разходи са доста по-ниски, така че сметката му излиза. Един от първите клиенти на услугата – банка ДСК, с охота се освобождава от ангажиментите за покупка на принтери, тонери, барабани, ролки, последвана от други финансови институции.

Оперативният лизинг обаче изисква сервизна мрежа, която може да реагира за часове. „Контракс“ поддържа сервизи в цялата страна, но Йордан Йорданов решава да подари дялове на местните мениджъри, за да са по-ангажирани. „Когато сервизите печелят, печелим всички“, казва той на синове си. Воден от същия мотив, Йорданов предоставя дялове на директорите, които управляват отделните компании, като запазва мажоритарния дял за себе си и никога не съжалява за това свое решение.

Визионер и стратег, той проявява изключителен нюх към управлението на бизнеса и навлизането в нови територии. Добрите му контакти с бизнеса в Унгария го отвеждат към нова дейност, свързана с печата. През 2005 г. той създава джойнтвенчър с бившата Държавна печатница – ANY Security Printing Company, една от най-големите за защитен печат в Централна и Източна Европа. Общата компания Direct Services се осланя на опита на ANY в печат на специфични документи с висока стойност, ценни книжа и лични документи, а Йорданов се надява да развие тази дейност в България.

„Уви, не успяхме“, казва синът му Николай. В Direct Services обаче развиват печат на масови транзакции – банкови извлечения, сметки за ток, парно, вода. Ютилити компании като „Топлофикация“ и „Софийска вода“ ежемесечно предоставят големи бази данни с транзакции, а Direct Services ги персонализира и доставя до абонатите.

Преди 5 години Йорданови изкупуват дяловете на ANY, а Direct Services става „лидер в транзакционния печат“.

 

DIRECT SERVICES Е МЯСТОТО,

където по-малкият му син Ивайло Йорданов се включва в семейния бизнес през 2011 г. Това е времето, когато Direct Services започва производство на книги в къси тиражи, а той прави магистратура по международен мениджмънт и маркетинг във Великобритания и подготвя дипломна работа на тема „Възможен ли е print-on-demand за българския книгоиздателски пазар“:

„Невероятно е как дигиталният печат тотално преобрази един традиционен бизнес като книгоиздаването и въобще цялата верига от автора до читателя“, кометира той. След една година в печата той се включва в търговския екип на „Контракс“ в момент, в който цялото семейство работи в компанията: „Дори и майка ни“. „Контракс“ е в силен подем, подкрепен от партньорствата със световни лидери като Fujitsu, Microsoft, Dell, Siemens, Lenovo, които с продукцията си трансферират безценен опит към местните инженери. Тези гиганти имат глобални споразумения с клиенти като Accenture и когато те отварят офиси в България, „Контракс“ става предпочитан доставчик на оборудване и технологии.

„Ако „Контракс“ изпита някакви затруднения, в групата имаме още 5-6 стабилни компании, които ще продължат своят път!“

Едно добро партньорство с чешката CROSS Zlin вкарва „Контракс“ в областта на изграждането на интелигентни транспортни системи. „От агенция „Пътна инфраструктура“ искаха да има преброителни пунктове за автоматизирано отчитане на трафика на пътната мрежа на 300 точки по автомагистрала „Струма“ и други първокласни пътища, за да планират поддръжката и ремонта, и ние го направихме“, казва Ивайло Йорданов.

Най-вълнуващият проект за него започва преди седем години с доставката на умни електромери и софтуерна платформа за „ЧЕЗ Разпределение България“. Китайският производител на комуникационна техника и умни електропреносни мрежи ZTE предлага на „Контракс“ да участват съвместно в търга.

„Дадоха агресивно ниски цени, а ние трябваше да финансираме целия проект с около 10 млн. лева, тъй като ЧЕЗ плащаше 60 дни след като електромерите са инсталирани и работят в мрежата“, споделя той. Подмяната на електромерите е съпроводена със сложна административна дейност, която често затруднява процеса. За да улесни работата, „Контракс“ разработва мобилно приложение и въоръжава монтажниците с таблети и телефони. Данните се изпращат към Direct Services, където се изготвя цялата документация.

„Създадохме иновация, която изцяло промени и улесни процеса по подмяна на електромери“, подчертава Ивайло Йорданов. Неговите амбиции за разширяване на семейния бизнес са свързани с изграждане и поддръжка на фотоволтаични системи върху покривни пространства. Съвсем целенасочено търси външен пазар в Германия, където, „ако нямаш солар на покрива, не си в крак с времето“. Ивайло Йорданов създава нови две компании – „Сонис Енерджи“ в България и Германия, с партньори – експерти по изграждане на фотоволтаични системи: „Нашата експертиза е в изграждането интелигентни системи, които да разпределят потреблението според цената на тока в рамките на денонощието и да използват възможностите на свободния пазар, за да печели“.

По примера на своя баща, който всеки ден е в офиса и всяка трета събота от месеца води регулярните срещи на борда на директорите, двамата братя се стремят да разширят семейния бизнес и да постигат още по-силна диверсификация. По негови думи, ако „Контракт“ изпита някакви затруднения, в групата има още 5-6 стабилни компании, които ще продължат своят път.