Едно експертно мнение за въвеждането на тол таксите

от 16/08/2017

Йордан Йорданов, изпълнителен директор на КОНТРАКС, по темата за тол таксите, гостува в студиото на „Дарик радио“, следва откъс от интервюто, а пълната версия можете да намерите в „Дарик кафе“.

Какво представлява тол системата?

Тол системата е комплексна, сложна, съчетава най-модерните технологии, както на хардуерни компоненти, така и на софтуер. При това трябва да работи при всякакви метеорологични условия. Всички тези съоръжения, устройства и системи, които разпознават автомобилите, техния вид, тежест, предназначение и други характеристики, определят таксата, която трябва да се плати, в зависимост от това колко се натоварват, респективно рушат пътищата при преминаване. Не е все едно да преминете с автомобил и с един 40-тонен камион по пътищата на България и то откъдето искате.

Изискването е системата да обхване 80% от пътищата, но се спекулира, че за всички тези пътища ще се плаща. Едно е системата, друго е тарифата. Колкото повече територия покрие, за толкова повече неща може да се използва - не само за тол система, а и за следене на товари, на специфични сделки, включително акцизни, за измами и т.н.
Как би се приложила системата в българската действителност?
Реално погледнато транзитните превозвачи нямат интерес от въвеждане на тази система. Но плащането за изминато разстояние го има в цяла Европа. Независимо от големия отпор, рано или късно ще стане, защото ще останем последната държава, през която се минава като през разорана нива и никой не плаща.

Системата е доста комплексна. В нея е предвидено да има метеорологични станции, които са на пътя. Те подават онлайн информации за състоянието на пътната настилка и по тази информация ще се вземат превантивни мерки. Единият от параметрите, които се мерят е точка на замръзване и час на замръзване. Така че техниката може да бъде пращана час преди да замръзне участъка, а не след това, когато вече е късно. Системата може да се използва още и за цели на данъчните, на митниците, на националната сигурност.

Каква ще е промяната за българските шофьори и превозвачи?
Винетната система за леки коли до 3,5 тона ще си остане, само че ще бъде електронна, няма да се лепят стикери по стъклата и да се разбиват колите заради тях. Тарифата няма да се вдигне, или поскъпването не е свързано със системата. С нея е много по-гъвкаво. Винетката ще важи от дата до дата, докато сега е за цяла година.

Най-вероятно ще се вдигне цената за тежкотоварната техника, но системата позволява всякакви политики. Ако се реши малките превозвачи като тези, които разнасят хляб по селата да не плащат по второкласните или третокласните пътища, няма да плащат, въпрос на политика.

Всяка сряда в "Дарик кафе" от 8:00 до 8:30 ч. гостуват експертите на КОНТРАКС по теми от обществено значение. Компанията празнува 25 години от своето създаване и е сред водещите доставчици на информационни и комуникационни системи.

Днес КОНТРАКС е група от фирми предоставящи богат спектър от продукти и услуги, с над 450 професионалисти, изпълнява комплексни проекти, адаптирани към конкретните нужди на своите клиенти, сред които са имената на повечето големи държавни и частни организации.

За актуални публикации от участията ни в "Дарик кафе" можете да ни следвате и в социалните мрежи - Facebook, LinkedIn, както и да задавате въпроси към нашите експерти.